Pribeh brandu
Tvořme spolu

MÁM PŘÍBĚH! PROČ NIKOHO NEZAJÍMÁ?

Znáte to. Pro svůj projekt, podnikání, nebo jen událost ve firmě cítíte takový zápal a nadšení, že jen těžko můžete uvěřit tomu, že novináře nijak nezaujal. Bohužel, je to tak. Vaše očekávání velkého mediálního pokrytí převážilo nad racionálním chápáním tzv. zpravodajské hodnoty informace a potřebami novinářů. Každý, kdo komunikuje s médii, se s tím tu a tam potká a zjistí, že novináři prostě nejsou povinni danou událost medializovat. OK, co s tím? Jak dál?

 

Jak zapůsobit?

Zprostředkováváte-li informace novinářům, neopomeňte dát důraz na celkovou spolehlivost problematiky a zajímavosti tématu, které chcete medializovat. Odborníci na komunikaci, kteří nevědí, na které novináře se obrátit (neboli nemají dobře zpracovaný medialist), píšou špatně a zabředávají do přílišných reklamních klišé nebo se snaží zveřejňovat příběhy, které ani příběhy nejsou, poškozují svoji pověst i integritu celé organizace. Ne vše, co chcete medializovat, je pro veřejnost zajímavé a přínosné. Proč by proto novináři měli takové informace uveřejňovat? Co vaše tisková zpráva jejich čtenářům řekne/přinese? O co je obohatí? Proč má mít místo vedle zajímavé zprávy jiné instituce nebo organizace? Konkurence témat a článků je veliká.

 

Co ne/dělat?

Další chybou je důraz na publicitu a nikoli celkovou pověst a budování vztahů s veřejností nebo kýžené chování vaší cílové skupiny. Co víc, možná vás to překvapí, ale pro některé organizace nejsou masmédia nijak zvlášť smysluplná a větší význam má přímá komunikace v rámci například online komunity. Také je dobré si uvědomit, že mediální sdělení není totéž co veřejné mínění. Proto ani dobré mediální pokrytí nezaručuje, že vaši zprávu četl, správně jí porozuměl nebo ji dobře interpretoval váš klíčový zákazník. Je rovněž chybou cílit kampaně na krátkodobé nejasné cíle. Snaha o zviditelnění se a zlepšení povědomí o firmě vám možná zaručí mediální pokrytí, ale nesplní cíle, které v dlouhodobém horizontu sledujete. Těmi je dobrá pověst odborníka a znalce v daném oboru. Proto v komunikaci s médii postupujte obezřetně. Zjistěte si o daném časopise nebo novinách a jejich čtenářích vše potřebné, zapátrejte v rubrikách a redakčním plánech. Tak se vyvarujete zklamání, že váš text v redakci nikdo nepřečte. Neotiskne. Nebo mu nevěnuje prostor, který by si jeho autor tolik přál získat.