POSTŘEHY Z BRANŽE: JAK NA FACEBOOK, NEMARKETINGOVÝ PRODUKT A SEX V PRÁCI
Barcamp, mezinárodní síť otevřených konferencí a workshopů, se koná každoročně napříč velkými městy i v Česku. Zaměřuje na nové trendy v internetových aplikacích, designu, nových technologiích, médiích, reklamě, podnikání a dalších na ně navázaných oborech. Malé ohlédnutí za Barcamp 2016 (ano!) a přednáškami kolegů z branže, které by vás stále i dnes mohly zajímat.
Lukáš Dadej a *** Facebook for Marketing Heroes ***
Lukáš řekl hned při startu své přednášky základní věc, kterou někteří správci kampaní a firemních stránek na Facebooku asi ještě neslyšeli: Facebook není zpravodajské médium.Nejste-li DVTV a chcete mít kvalitní virální (rozumějte oblíbený) obsah, musíte svou cílovou skupinu bavit, inspirovat nebo jímat emocemi… Facebook, ať už o něm říkáme nahlas cokoli, máme rádi. Pro 1,5 milionu aktivních uživatelů je často „první a zároveň poslední“ věcí dne. V průměru zde člověk stráví až 20 minut denně, což už je co říct. Pro inzerenty je proto Facebook zlatým dolem, kde poměr cena/výkon nabírá s kvalitním obsahem na obrátkách.
Jak však tedy zajímavý a kvalitní obsah získat?
Na příkladu profilu Dana Bilzeriana, profesionálního hazardního hráče z USA, Lukáš vysvětlil, jak se dělají a jak mají vypadat profily, které táhnou. V případě Bilzeriana nejde ani tak o obsah (zbraně, polonahé kočky a pornohvězdy, svět hazardu a velkých peněz), jako o formu – uvěřitelně, autenticky, bez cenzury a „společenské přijatelnosti“ sdílí se svými 10.000.000 fans Dan Bilzerian svůj nevšední život. Jak jsem zjistila, zajímavý je jeho profil i pro pár mých známých, do kterých bych to „tak docela neřekla“. Na evropské poměry nepříliš lehce překlopitelný obsah, ale inspirace veliká. Když něco dělat, tak bez ohledu na výsledek, platí pro všechny, kdo se snaží předjímat, jak jejich kampaň a profil na Facebooku zapůsobí na cílové publikum. Just Do It, tedy v případě Facebooku Just Try It, dalo by se říci…
Facebook živí reklama, proto pocit, že získat první fanoušky můžete přes síť svých přátel, je zcela mimo realitu. Mít kvalitní základnu obdivovatelů a followerů můžete jedině díky placené, dobře zacílené reklamě. Pomoci vám v počátku mohou sice zájmové skupiny, kde jste aktivní, avšak v běhu na dlouhou trať se bez „PPC na Facebooku“ neobejdete.
Jako tip pak Lukáš Dadej doporučil promovat takový obsah, který získává dobrou relevanci, pravidelně kampaň vyhodnocovat a podpořit finančně pouze (bájného) „jednorožce“– tedy příspěvek, který získává na oblíbenosti. A znovu i zde se ukazuje, že ve velkých úspěšných kampaních táhnou sexy texty složené z atraktivních slov a dobrý, neboli vtipný/šokující/zajímavý obrázek.
A pak už jen aplikovat marketingovou strategii See – Think – Do – Care a loajální fanoušky máte na své straně. Stejně jako Dan Bilzerian, nebo kdokoli, kdo v divokých vodách Facebooku umí dobře plavat.
Potřebuje špičkový produkt marketing?
Jak se to vezme. Bez reklamy / PR se v pojetí brandu neobejde nikdo. Avšak pokud jste se vy a vaše firma (e-shop) dostali do situace, že řečeno slovy obchodního ředitele „málo prodáváte“, pak vina je na straně produktu. A nikoli málo kreativního marketingového oddělení.
Jirka Chomát v přeplněné místnosti, nazvané po brněnsky Šalina, vysvětlil několik základních pravidel o vztahu mezi markeťáky a produktovými specialisty. Na známém, mezi dětmi oblíbeném filmu „Hledá se Nemo“, aplikoval hlášku z filmu „Kolega je kámoš, ne žrádlo“ a jasně a bez prostoru pro námitky vysvětlil, proč spolu obě oddělení musejí úzce spolupracovat.
Pro produktový marketing platí, že kupovanými/inzerovanými produkty nebo službami dáváte zákazníkům slib. Slib, že něco díky nám získají, že jim produktem/službou můžete v něčem pomoci, usnadnit život, nebo dodat na jedinečnosti. Dobrý produktový plán a skutečnost, že „zákazníci si to řeknou“ (zda jste svůj slib splnili), pak ukazuje, proč spolu musejí markeťáci a produkťáci dobře vycházet. Pro fungující podnikání je potřeba, aby obchodní oddělení znalo dobře potřeby svých klientů a markeťáci byli vůči zákazníkům tak empatičtí, jak je jen možné. „Méně marketingu, více produktu. Kvalitního produktu.“ Dalo by se říct na závěr. Proto než se rozhodnete peníze nesmyslně utopit v kampaních s nízkou ROI, radši je rozumně investujte do zlepšení produktu/služby. Protože s kvalitou roste i kvantita. A o „marketingový produkt“ nikdo nestojí…
Jak dovrtat firemní kulturu?
Přednáška Tondy Moravce vysvětlila, co mnozí personalisté, vedení firem a vůbec vedoucí pracovníci často při vytváření firemní kultury, neboli klimatu a podmínek pro práci ve firmě, podceňují. A řeč přišla i na sex na pracovišti (…„jsme jen lidi, ale sex v práci je na h****“) a potížisty, které je radno radši z firmy vyhodit, byť pak vás pomlouvají, kde mohou.
Tonda hned na úvod své 45 minutové přednášky objasnil, co to vlastně ona kultura ve firmě je (ne, není to chození do divadel a pořádání sportovních teambuildingů). Přirovnal ji k zahrádce, která, když se o ni dobře staráme, prosperuje a kvete. A spolu s ní celá firma. Na case study firmy Kentico pak Tonda popsal, jak se firemní kultura může (měla by) vyvíjet a na co si dát pozor.
Pro každou firmu je důležité, aby její zaměstnanci přijímali její vize, hodnoty, cíle. A aby byli jako jedno mužstvo, nebo přátelské týmy, je-li ve firmě více rozvětvených oddělení. Čím snáz pochopitelná pravidla vedení svým lidem ve firmě dává (předkládá), tím snáz a líp se zaměstnancům potom pracuje. A tím snáz může firma prosperovat. Při náboru zaměstnanců je důležitá intuice („hlavně nevzít nikoho divného“). A roční pracovní smlouva na dobu určitou. Pokud se vám stalo, že ve firmě máte potížistu, nemakačenka, protivu a takto podobného týpka, je nejlepší jej co nejdříve propustit. Vytváří kolem sebe totiž prostředí a ovzduší, kdy co je tolerované, to je možné, a tím hladkému chodu vašeho byznysu notně ubližuje. A pokud máte ve firmě lidi, kteří spolu nejen rádi pracují, ale mají taky mezi sebou „bližší než pracovní vztahy“, pak je na místě dobrá diplomacie a také nutnost počítat s tím, že si mezi sebou mohou říkat i věci, které jste řekli jen jednomu z nich a označili je za důvěrné.
Přínos BarCampu?
+ nevšední akce / – informace klouzaly po povrchu (Holt 45 minut na přednášku je málo). Tápete, co je pro vaše zákazníky zajímavý content? Pak se mi ozvěte!