Pribeh brandu
Tvořme spolu

PR VS. MARKETING

Za obojí se platí. Obojí stojí čas. Obojí vyžaduje originální nápady. Kreativitu. Za oběma se schovává spousta práce, vědomostí a úsilí. Mnoho lidí si však stále myslí a přisuzuje jednomu nebo druhému možnosti, které v sobě daný jeden nebo druhý obor nezahrnuje. Lidi z praxe se už u titulku pousmějí – ano, mezi PR a marketingem je úzká hranice, ale i zásadní rozdíly. Každý nástroj má své pro a proti. A každý má svou roli v procesu tvorby Vašeho příběhu. Jména Vaší firmy. Protože rozdělat oheň sekerou nelze, pojďme se tedy podívat na to, co od jednoho nebo druhého očekávat.

Zacílení

PR míří na veřejnost a vztahy s ní. Marketing cílí na produkt a služby. Na zákazníka.

Funkce

Oba nástroje jsou prodlouženou rukou managementu firmy a slouží mu rozdílným způsobem. Marketing je zaměřený na prodej. PR tento cíl sleduje nepřímo, skrze zapojení veřejnosti a zaměstnanců. Marketing má za úkol prodat produkt/y. Ihned. PR posiluje tento cíl skrze vztahy s akcionáři, investory, odborníky, fanoušky… Dlouhodobě.

Co kolik a kde stojí

Za reklamu se platí inzertní prostor. Draze. Za PR se neplatí mediální prostor, ale PíáRista. A je taky drahý.

Přínosy

PR vytváří povědomí o firmě. Její atmosféře, nápadech, vizích. Marketing vytváří povědomí o brandu. O tom, co firma umí a dělá/prodává. Neboli: PR není zaměřeno prodejně. Marketing ano.

Závěrem

Oba nástroje přijdou vhod podle toho, jaké cíle sledujete. A oba nejsou o rychlosti, ale o vytrvalosti. O běhu na dlouhou trať.

Dobrý PR odborník umí získat odborné novináře a influencery na svou stranu natolik, že o Vás pak rádi píšou a odkazují na Vás v citacích odborných článků. Že Vám sami zavolají, když se chtějí věnovat tématu Vašeho podnikání. A právě tady má PR svůj význam i směrem k zákazníkům. A ano, je to právě tady, kde se ona úzká hranice mezi významem PR a marketingu pro firmu stírá. Po dlouhé době…